Toetsen en leerlingvolgsyteem

Het ministerie van onderwijs heeft vastgesteld hoe de leerling-prestaties op een school gevolgd en getoetst moeten worden op het gebied van taal en rekenen. De vrijescholen hebben vanzelfsprekend een leerlingvolgsysteem en doen mee met de landelijke toetsing. Omdat het vrijeschoolonderwijs zoveel méér is dan alleen deze cognitieve vaardigheden, hanteren wij ook aanvullend onze eigen pedagogische kwaliteitsnormen voor de cognitieve, sociaal-emotionele, motorische en praktische vaardigheden. De ouders worden door middel van gesprekken en getuigschriften op de hoogte gehouden van de vorderingen van hun kind op alle vlakken.

Lees verder over hoe wij de ontwikkeling van onze leerlingen toetsen en monitoren in de schoolgids Download (PDF)

“Wij maken kwalitatief hoogstaand eigentijds vrijeschoolonderwijs waarin de leerkracht de groep leidt vanuit verbinding met zichzelf en ieder kind als individu, met als doel dat kinderen hun eigen ik en wil ontdekken en kunnen sturen zodat ze autonomie bereiken. Niet als einddoel, maar als middel. Onze leerkrachten stimuleren deze autonome kinderen zodat zij zich vol vertrouwen kunnen verhouden tot en verbinden met de wereld om zich heen.”