Klachtenregeling
Onvrede en klachten
Een belangrijk uitgangspunt is hierbij dat we mét elkaar spreken en niet over elkaar.
Het kan echter wel eens voorkomen dat de onvrede blijft en u er niet uit komt met de direct betrokkene(n). U heeft een klacht.
Er zijn verschillende soorten klachten:
- klachten van organisatorische aard
- klachten van onderwijskundige aard
- klachten over veiligheid of intimidatie
- klachten van organisatorische aard horen bij de schoolleider
Klachten van onderwijskundige- of pedagogische aard horen in eerste instantie bij de leerkracht. Indien u er samen niet uitkomt, dan kunt u samen de schoolleider in het vraagstuk betrekken.
Klachten over schoolveiligheid of intimidatie kunt u kenbaar maken bij de schoolcontactpersoon of de externe vertrouwenspersoon. De schoolcontactpersoon of de externe vertrouwenspersoon kunnen u begeleiden in de klachtroute. Zij zullen niet bemiddelen, maar naast u gaan staan en volgen of het proces van de klacht goed verloopt.
Wanneer een klacht in behandeling wordt genomen zal de schoolleider of bestuurder betrokkenen horen en passende maatregelen nemen. Indien u ontevreden bent over de afhandeling van de klacht kunt u terecht bij de landelijke klachtencommissie.
Klachten willen we graag voorkomen. Als er een klacht is, willen we er graag samen sterker uit komen.
Hier vindt u onze klachtenregeling
Bij wie kunt u terecht?
1. De klassenleerkracht
Klachten van onderwijskundige- of pedagogische aard horen in eerste instantie bij de leerkracht.
2. Pestcoördinator
Op alle scholen kan pestgedrag voorkomen, en binnen onze school vervult Saskia de Jong de rol van anti-pestcoördinator. Pesten is een complex en hardnekkig probleem, waarbij verschillende gedragingen, rollen en motieven een rol spelen. Het blijft een onderwerp dat voortdurend onze aandacht vereist. Als anti-pestcoördinator is Saskia het aanspreekpunt wanneer er sprake is van pesten in de klas. Daarnaast fungeert zij als vertrouwenspersoon voor leerlingen die worden gepest. Zij moeten erop kunnen rekenen dat het probleem serieus wordt aangepakt en dat zij zich veilig voelen op school. Ook voor leerkrachten of medeleerlingen die signalen opvangen van pesten, staat Saskia klaar. De anti-pestcoordinator stelt zich aan het begin van elk schooljaar voor aan de medewerkers, kinderen en ouders middels klassenbezoeken en nieuwsbrief.
- Saskia de Jong
- s.de.jong@vsrotterdamwest.nl
3. Vertrouwenspersoon (intern) (voorheen: schoolcontactpersoon)
De interne vertrouwenspersoon is een aanspreekpunt voor medewerkers, ouders en kinderen over klachten, pesten, discriminatie, intimidatie, agressie en alles wat met schoolveiligheid heeft te maken. Een contactpersoon luistert, geeft informatie over mogelijke vervolgstappen en advies. De contactpersoon verwijst naar de juiste persoon of instantie en blijft ‘onpartijdig‘. De schoolcontactpersoon stelt zich aan het begin van elk schooljaar voor aan de medewerkers, kinderen en ouders middels klassenbezoeken en nieuwsbrief.
- Francisca (Cis) Laar
- fla@vsrotterdamwest.nl
4. Vertrouwenspersoon (extern)
De school kent ook een extern vertrouwenspersoon. Dit is een objectieve deskundige van buiten de school. De externe vertrouwenspersoon kan naast het geven van informatie en advies ook optreden als bemiddelaar. Klachten over ongewenst gedrag, die men onvoldoende vindt opgelost, kan men voorleggen aan de klachtencommissie. De externe vertrouwenspersoon begeleidt het klachttraject. Externe vertrouwenspersoon CED groep
- Shirly de Vos en Angela Groen
- Telefoonnummer : 010-4071599
- E-mailadres: s.devos@cedgroep.nl evp@cedgroep.nl
5.Stichting Geschillencommissies Bijzonder onderwijs (landelijke klachtencommissie):
Postbus 82324, 2508 EH DEN HAAG
Telefoonnummer: 070-3861697
E-mailadres: info@gcbo.nl
5. College van Bestuur Stichting Samenwerkende Vrijescholen Zuid Holland:
- Reinout Wissenburg
Vredehofweg 32a, 3062 EP Rotterdam - 010-4528197
- r.wissenburg@svzh.nl bestuur@svzh.nl